درمان اضطراب

گاهی احساس اضطراب عملکرد افراد را مختل کرده و کارایی آن‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. جلسات روان‌درمانی و مشاوره به افراد کمک می‌کند تا محرک‌های ایجاد کننده اضطراب را به خوبی بشناسند. بتوانند علائم فیزیولوژیک اضطراب را در خود کنترل کرده و در نهایت با افکار ایجاد کننده اضطراب به راحتی مقابله کنند.

اضطراب چیست؟

یکی از رایج­‌ترین هیجاناتی که تقریبا همه افراد در مقطعی از زندگی خود با آن مواجه بوده­‌اند احساس اضطراب است. این احساس در بیشتر موارد با استرس نیز اشتباه گرفته می­‌شود. استرس حالتی است که هنگام به خطر افتادن آنچه که برای ما اهمیت دارد برانگیخته می‌­شود. استرس معمولا به شکل تظاهرات جسمی بروز می­‌کند. همه ما با افزایش ضربان قلب، تعریق در کف دست­‌ها، دردهای شکمی، آشنا هستیم. محل اصلی تجربه کردن استرس در مغز، آمیگدال است. آمیگدال ناحیه‌­ای در مغز است که مسئول ایجاد تغییرات فیزیولوژیک در پاسخ به استرس است.

اما احساس اضطراب صرفا مجموعه‌­ای از علائم فیزیولوژیک در پاسخ به خطر نیست. علاوه بر علائم فیزیولوژیک، اضطراب شامل مجموعه‌­ای از الگوهای فکری منفی و ناکارآمد است که هنگام تثبیت شدن ذهن ما بر روی تهدید، تجربه می­‌شود. بنابراین اضطراب شامل مجموعه­‌ای از علائم فیزیولوژیک و علائم ذهنی (مجموعه­ای از افکار منفی) است. یکی دیگر از مولفه‌­های مهم اضطراب برانگیخته شدن مجموعه‌­ای از الگوهای رفتاری است. از آنجایی که اضطراب هیجان ناخوشایندی هست معمولا افراد از طریق رفتارهای اجتنابی سعی می­‌کنند از احساس اضطراب دوری کنند و این اجتناب رفتاری به شکل منفی چرخه اضطراب را تقویت می­‌کند.

انواع اختلالات اضطرابی

اختلال‌های اضطرابی به چند دسته تقسیم می‌شوند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی در کودکان، انواع فوبیا و اختلال وحشت زدگی یا پانیک اشاره کرد.

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر حالتی است که فرد دائما در نگرانی به سر می‌برد و انتظار دارد که اتفاق ناخوشایندی بیافتد. این اشخاص معمولا نگرانی‌های متعددی را تجربه می‌کنند. این نگرانی‌ها مربوط به مسائل تحصیلی، مالی، شغلی یا سلامتی اعضای خانواده است. افراد دچار اختلال اضطراب فراگیر نشانه‌های جسمانی متعددی را تجربه می‌کنند. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به بی‌قراری، تنش عضلانی، خستگی و اختلال در خواب اشاره کرد

اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی به حالتی اشاره دارد که فرد دائما نگران ارزیابی دیگران از عملکرد خود است. به دلیل این نگرانی فرد از بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی اجتناب می‌کند. یکی از چالش‌های بزرگ این افراد، سخنرانی کردن در یک جمع است. این افراد از حضور در جمع‌های دوستانه و یا خانودگی احساس خوبی ندارند و دوست دارند هر چه سریع‌تر محیط را ترک کنند.

اضطراب جدایی

یکی از اضطراب‌های خیلی رایج در کودکان، اضطراب جدایی است. این اختلال از سنین 3 الی 4 سالگی شروع شده و تا نوجوانی نیز می‌تواند ادامه داشته باشد. این کودکان نسبت به هر عاملی که بخواهد آنان را از والدین و محیط خانواده جدا کند به شدت واکنش نشان می‌دهند. یکی از رایج‌ترین علائم اضطراب جدایی در کودکان، علائم گوارشی است. مثلا این کودکان دائما دچار دل درد هستند یا اینکه ممکن است دچار بیماری‌های جسمی دیگری شوند.

فوبیا یا هراس خاص

فوبیا که یکی دیگر از انواع اختلال‌های اضطرابی است، به معنی ترس افراطی از یک موضوع، شرایط یا موقعیت خاص و معین است. برخی از رایج‌ترین فوبیا‌ها عبارت‌اند از: ترس از حیوانات، ترس از محیط طبیعی ( مثلا ترس از رعد و برق یا طوفان) هراس از خون، آمپول یا جراحت

اختلال وحشت‌زدگی یا پانیک

اختلال وحشت‌زدگی یا پانیک به حمله شدید اضطرابی همراه با احساس مرگ قریب الوقوع اشاره دارد. این افراد در هنگام وقوع حمله دچار علائمی از جمله تعریق، تپش قلب، لرزش، تهوع، درد در ناحیه قفسه سینه، هستند. این حملات معمولا خود به خودی بوده و با موقعیت خاصی ارتباط ندارند.

مهم‌­ترین روش‌­های درمان اضطراب

درمان­‌های دارویی

معمولا به منظور درمان اضطراب مجموعه‌­ای از روش­‌های دارویی و روانشناختی مورد استفاده قرار می‌­گیرد. درمان­‌های دارویی در کنترل علائم فیزیولوژیک احساس اضطراب بسیار موثر بوده و به افراد کمک می­‌کند تا حد زیادی بتوانند عملکرد مطلوب خود را حفظ کنند.

درمان­‌های روانشناختی

امروزه درمان­‌های روانشناختی متعددی وجود دارد که به درمان اضطراب کمک می­‌کند. مهم­ترین تکنیک‌­های روانشناختی درمان اضطراب عبارت است از: رفتار درمانی، درمان شناختی رفتاری و طرح واره درمانی. این رویکردهای درمانی به افراد کمک می­‌کنند تا نسبت به اختلال اضطرابی خود بینش پیدا کرده، علائم و علل اضطراب خود را شناسایی کنند و بتوانند بر الگوهای رفتاری اجتنابی خود غلبه کنند.

مشاوره آنلاین درمان اضطراب

از آنجایی که درمان اضطراب نیازمند جلسات متعدد و پیگیری است مشاوره آنلاین به افراد این امکان را می­‌دهد تا با صرفه‌جویی در زمان به شکل مداوم امکان شرکت در جلسات روان درمانی را داشته باشند. با استفاده از امکانات مشاوره آنلاین افراد به راحتی می­‌توانند در هر مکانی با درمانگر خود ارتباط گرفته و در روند درمان مشکلات اضطرابی خود قرار بگیرند.