Search
Close this search box.
رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)

هر آنچه که در مورد رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) و کاربرد آن باید بدانید

  • رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) یکی از درما­ن‌­های مبتنی بر شواهد (Evidence-based) بوده و در درمان برخی از اختلالات روانی شدید و مقاوم به درمان مثل اختلال شخصیت مرزی، اختلال مصرف مواد و اختلال خوردن موثر است. در رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT به افراد کمک می­‌شود تا از طریق یادگیری برخی از مهارت­‌ها (مانند مهارت ذهن آگاهی، مهارت ارتباط بین فردی، مهارت تنظیم هیجانی و مهارت تحمل پریشانی) وضعیت روانی و آشفتگی ذهنی خود را بهتر مدیریت کنند. همچنین در این نوع تراپی، مراجعین تکنیک­‌ها و راهبردهایی را برای شناسایی مشکلات، حل بهتر مسائل، مقابله با رفتارهای افراطی و جایگزین کردن رفتارهای سازگارانه را یاد می‌­گیرند. به منظور آشنایی دقیق­‌تر با رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT، در این مقاله به ذکر جزئیات این روش روان­درمانی پرداخته شده است. با مطالعه مقاله “هر آنچه که در مورد رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) و کاربردهای آن باید بدانید شما می‌­توانید به طور کامل با این روش تراپی آشنا شده و به صورت دقیق‌­تر در مورد مراحل درمان و انتظاراتی که باید از آن داشته باشید، اطلاعات کسب کنید.

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) چیست؟

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (Dialectical Behavior Therapy) یا DBT یک روش درمانی موثر و مبتنی بر شواهد است که بر اساس رویکرد درمان شناختی ـ رفتاری (CBT)، در دهه 1990 توسعه یافت. این روش درمانی توسط مارشا لینهان  (Marsha M. Linehan) برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) یا بوردرلاین ابداع شد. لینهان این درمان را بر پایه تجربه کار بالینی خود با افرادی که دارای علائم شدید اختلال شخصیت مرزی بودند و تجربه خودکشی داشتند، تدوین کرد. به دلیل نتایج اثربخش این رویکرد درمانی، رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT در دو دهه گذشته به عنوان مهم­ترین و موثرترین روش تراپی یا روان­درمانی برای اختلال شخصیت مرزی (BPD) شناخته شده است. در مقایسه با سایر روش‌های روان­درمانی، اثربخشی این درمان بخصوص در افراد مبتلا به شخصیت مرزی که رفتارهای خودآسیبی دارند؛ بسیار بیشتر است. در حال حاضر، علاوه بر درمان اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین، از رفتاردرمانی دیالکتیکی یا  DBTبرای درمان افرادی که اختلالات روانی مزمن و مقاوم به درمان دارند نیز استفاده می­‌شود، مثل پرخوری عصبی، سوء مصرف مواد، اضطراب مرمن و غیره.

    مقایسه رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) با درمان شناختی ـ رفتاری (CBT)

    بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه کاربرد و اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری (CBT)، این درمان جزو درمان­‌های موثر و با استاندارد بالا (Gold Standard) در درمان اختلالات روانی طبقه­‌بندی می­‌شود. شواهد پژوهشی موجود از اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری (CBT) برای کنترل و بهبود علائم بسیاری از اختلالات روانی حمایت کرده و آن را مداخل‌ه­ای تایید شده، موثر و کارآمد می­‌دانند. در درمان شناختی ـ رفتاری  یا CBT، پیوند بین افکار، احساسات و رفتارها بررسی شده و الگوهای ناسالم شناسایی و جایگزین می­شوند. از نظر کاربرد، CBT برای درمان طیف گسترده­ای از مشکلات سلامت روان و اختلالات روانی، از جمله افسردگی، اضطراب، ADHD، مصرف مواد، پرخوری عصبی و غیره مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

    در واقع، رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) بر اساس اصول درمان شناختی ـ رفتاری (CBT) شکل گرفته است، اما تاکید اصلی آن بر تکنیک­های تمرکز حواس، تحمل پریشانی و مهارت­‌های ارتباطی است. تکنیک­های DBT برای درمان اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین توسعه یافته است و نشان داده شده است که در درمان آن دسته از مراجعینی که با آسیب به خود یا مشکلات تنظیم احساسات سروکار دارند، موثرتر است.

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)

    مفاهیم اصلی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)

    دو مفهوم اصلی و مرتبط با رفتاردرمانی دیالکتیکی عبارتند از الف) دیالکتیک (Dialectics)؛ تشخیص پیچیدگی زندگی و نحوه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری افراد از محیط خود، و ب) نظریه زیستی ـ اجتماعی (Biosocial Theory)؛ این ایده که عوامل محیطی و بیولوژیکی هر دو بر فرایند تنظیم احساسات فرد تأثیر می­گذارند.

    دیالکتیک (Dialectics)

    دیالکتیک بر این امر تاکید دارد که واقعیت پیچیده، دائماً در حال تغییر و به هم مرتبط است. هنگامی که تغییر در یک حوزه از زندگی فرد اتفاق می‌­افتد، تأثیرات آن در حوزه‌­های دیگر نیز احساس می­‌شود. همچنین این مفهوم نشان دهنده این واقعیت است که افراد تحت تأثیر محیط خود هستند و بر محیط خود نیز تأثیر می­گذارند. دیالکتیک به فرد کمک می­‌کند تا بپذیرد که نیروهای مخالف بخشی از واقعیت هستند و هر کدام جایگاه خود را دارند.

    به عنوان مثال، پذیرش و تغییر که در ظاهر متضاد هستند، نقش اصلی را در رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) دارند. دیدگاه دیالکتیکی شامل دیدن مسائل در سایه‌­های خاکستری به جای سیاه و سفید است. برای مثال، اگرچه افراد ممکن است دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد یک رویداد یا موقعیت داشته باشند، اما دیالکتیک پیش‌فرض می‌گیرد که هر یک از این دیدگاه‌ها بخشی از حقیقت را در بر داشته باشد – و هیچ دیدگاهی نمی‌تواند ادعای “حقیقت مطلق” داشته باشد!

    نظریه زیستی ـ اجتماعی (Biosocial Theory)

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) بر این نظریه استوار است که عوامل زیستی و محیط هر دو تأثیرات قابل توجهی بر رشد سیستم عصبی مرکزی دارند، که احساسات را در انسان تنظیم می­‌کند. همچنین، تفاوت در نحوه عملکرد سیستم عصبی مرکزی – به دلیل ژنتیک، رشد جنین، یا قرار گرفتن در معرض ضربه در سنین پایین – ممکن است مدیریت یا تنظیم احساسات شدید را برای برخی افراد دشوارتر کند.

    علاوه بر این، فردی که از نظر بیولوژیکی آسیب‌پذیر است و در محیطی زندگی می‌کند که واکنش‌های عاطفی نامناسب یا اشتباه را دریافت می‌­کند (برای مثال تنبیه می­‌شود یا تحقیر می­‌شود)، این شخص یاد نمی‌گیرد که چگونه با موفقیت احساسات ناراحت کننده را مدیریت کند. به جای آن، او یاد خواهند گرفت که ابراز احساسات خود را به طور کامل متوقف کنند، و یا احساسات خود را به روش­‌های افراطی ابراز کند (مانند حملات کلامی، طغیان خشم، خودآزاری و غیره).

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) مسائل مراجعین را ناشی از رفتارهای ناسازگارانه می‌بیند. در این رویکرد درمانی عواطف، افکار، احساسات و اعمال به عنوان اجزای رفتار در نظر گرفته می­‌شوند. رفتاردرمانگر دیالکتیکی یا تراپیست DBT بر اساس این دیدگاه عمل می­کنند که ناتوانی در مدیریت یا تنظیم احساسات دردناک، اغلب هسته اصلی بسیاری از بیماری­های روانی مانند اختلال شخصیت مرزی، اضطراب، افسردگی، مصرف مواد، اختلالات خوردن و همچنین خودکشی است. بنابراین در فرایند درمان، مراجع و تراپیست بر شناسایی و جایگزینی رفتارهایی که منبع پریشانی هستند با رفتارهای سازگارتر تمرکز می­کنند.

    اهداف اصلی رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT چیست؟

    اهداف درمانی در رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) توسط مراجع در زمان شروع ارتباط با تراپیست تعیین می­‌شود و کاملاً فردی است. مثال‌هایی از اهداف بالقوه درمان DBT می‌تواند شامل توقف رفتار آسیب زدن به خود در زمان بروز مشکل در یک رابطه عاطفی، یادگیری نحوه برخورد با خشم بدون توسل به خشونت، یا یادگیری نحوه برخورد با تعارضات در محل کار، باشد.

    به طور کلی، هدف­‌های اصلی DBT شامل افزایش آگاهی، استفاده از مهارت‌ها و یادگیری رفتارهای سازگارانه‌­تر و در زمینه‌های زیر است:

    • پذیرش و تغییر: پذیرش شرایط و اقدام فعال برای تغییر بخش مهمی در رفتاردرمانی دیالکتیکی بوده و مرتبط با  دیالکتیک درمان DBT است.
    • تنظیم هیجانی: درک و نام­گذاری احساسات، تغییر پاسخ به احساسات، مدیریت هیجانات شدید.
    • تحمل پریشانی: تحمل واقعیت­‌های بحران، پذیرش احساسات، پذیرش موقعیت­‌های ناراحت کننده.
    • اثربخشی در روابط بین فردی: ایجاد روابط سالم، نحوه مدیریت موثر تعارض با دیگران.
    • کنترل توجه: توانایی تغییر کانون توجه از افکار، احساسات یا موقعیت‌هایی که پریشانی عاطفی را افزایش می‌دهند، و در عوض تغییر توجه به مواردی که پریشانی را کاهش داده و یا افکار، احساسات و عواطف مثبت را افزایش می‌دهند.
    • مهارت‌­های مقابله­‌ای: افزایش استفاده از راهبردهای مقابله‌­ای و حل موثر و سازگارانه‌­تر مسائل.

    مقاله پیشنهادی: تراپی چیست و چرا شروع آن برای هر کسی ضروری است؟

    رفتاردرمانی دیالکتیکی در درمان چه اختلالاتی موثر است؟

    شاید برایتان این سوال پیش آمده که” رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) چه کاربردی داشته و برای درمان چه بیماری­‌هایی موثر است؟”. در پاسخ باید گفت اگرچه DBT برای درمان بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین ـ که در آن فرد مبتلا با مشکلات تنظیم هیجانی، احساس پوچی، مشکلات هویتی، اصرار برای صدمه زدن به خود، اختلال خلقی و سایر علائم دست و پنجه نرم می کند؛ طراحی شد. اما امروزه DBT برای درمان سایر اختلالات و بیماری­های روانی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. بخصوص برای اختلالاتی که مقاوم به درمان بوده و مزمن می‌­شوند. طبق تحقیقات انجام شده رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) می­تواند برای درمان موارد زیر موثر باشد:

    • اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین
    • اختلال شخصیت اجتنابی (AVPD)
    • اختلال افسردگی اساسی (شامل افسردگی مقاوم به درمان و افسردگی مزمن)
    • اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
    • اختلال وسواس جبری (OCD)
    • اختلالات خوردن (مانند بی اشتهایی عصبی، اختلال پرخوری و پرخوری عصبی)
    • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
    • اختلال مصرف مواد
    • اختلال دوقطبی
    • رفتارهای خودآزاری غیرخودکشی
    • مدیریت خشم
    • بیش‌­فعالی (ADHD)
    • رفتار خودکشی

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) به چه شکل­‌هایی انجام می­‌شود؟

     بطور کلی جلسات رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) ترکیبی از جلسات فردی و گروهی است که در ادامه به ذکر جزئیات آن پرداخته می­شود:

    درمان فردی؛ جلسات درمان انفرادی DBT با یک تراپیست متخصص و آموزش دیده برگزار می‌­شود و در آن مهارت­‌های رفتاری به بیماران آموزش داده می­‌شود تا بتوانند با چالش‌­های زندگی شخصی سازگارانه‌­تر برخورد کنند.

    گروه‌­درمانی؛ در جلسات گروه‌­درمانی DBT به بیماران مهارت­‌های رفتار اجتماعی در یک محیط گروهی آموزش داده می‌­شود.

    کوچینگ تلفنی/آنلاین؛ در کوچینگی که به صورت آنلاین یا تلفنی امکان‌پذیر است بیماران می‌توانند بین جلسات با تراپیست خود در ارتباط باشند. این امر کمک می­‌کند تا مراجع تا راهنمایی‌های لازم را برای مقابله با شرایط دشواری که در حال حاضر درگیر آن است، دریافت کند.

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)

    فرایند رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) چگونه است؟

    رفتاردرمانی دیالکتیکی نیز به مانند هر روش تراپی دیگری دارای فرایند مخصوص به خود است. برای آشنایی بیشتر با فرایند DBT در اینجا یک نمای کلی از آنچه در هر مرحله از رفتاردرمانی دیالکتیکی باید انتظار داشته باشید، ارایه شده است. بطور کلی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) دارای چهار فرایند اصلی پیش‌­ارزیابی، درمان فردی، آموزش مهارت­‌ها (گروهی یا فردی) و مشاوره است.

    پیش‌­ارزیابی در DBT

    قبل از شروع رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT، تراپیست یک ارزیابی اولیه و جامع انجام می‌­دهد تا در مورد نگرانی های شما بیشتر بداند و مطمئن شود که DBT بهترین روش­‌ درمانی برای شما است. درمانگر احتمالاً در مورد ماهیت درمانDBT  و آنچه از درمان باید انتظار داشته باشید، بحث خواهد کرد. در این مرحله ممکن است از شما بخواهد تا پرسشنامه‌­های بالینی و شخصیتی مرتبط را تکمیل نیز نمایید.

    درمان انفرادی در DBT

    جلسات درمانی انفرادی DBT معمولاً هر هفته به مدت 45 تا 60 دقیقه برگزار می‌­شود. در طول این جلسات، تراپیست به شما کمک می­‌کند تا در صورت امکان، برنامه‌­ای برای مراقبت از خود در مقابل رفتارهای خود آسیب‌­رسان تدوین کنید. همچنین به شما کمک می­‌شود تا با برخی از تعارضات خود مواجه شده و مهارت­‌های جدیدی را برای کمک به بهبود علائم یاد بگیرید.

    آموزش مهارت­‌ها در DBT

    آموزش مهارت­‌ها چه بصورت فردی و چه به صورت گروهی بخشی جدایی‌­ناپذیر از رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) هستند. برخلاف انواع دیگر گروه‌­درمانی، در گروه‌­درمانی DBT جای اشتراک‌گذاری تجربیات و دریافت حمایت همتایان، بر یادگیری مهارت‌ها تاکید می­‌شود.

    مشاوره در DBT

    یکی از موضوعات مهم در فرایند درمان DBT مشاوره‌­های تخصصی است که در زمینه موضوعات مختلف به مراجع داده می­‌شود. بخصوص در زمانی که مراجع در یک چالش و دوراهی گیر می­‌کند وجود چنین مشاوره‌­هایی می­‌تواند راهگشا باشد.

    4 مرحله درمان در رفتاردرمانی دیالکتیکی

    بر اساس رویکرد رفتاردرمانی دیالکتیکی و با توجه به اهداف درمانی که مختص هر مراجع است، درمان به چهار مرحله اصلی تقسیم می­شود. این مراحل لزوماً خطی نیستند. طوری که ممکن است گاهی بر اساس شرایط بیمار، درمان به مرحله قبلی برگردند تا اهداف و اقدامات آن مرحله از درمان دوباره بررسی شود.

    مرحله 1: تثبیت رفتاری مراجع که شامل تحت کنترل گرفتن رفتارهای مشکل‌­­ساز و آسیب زننده وی است. بطور کلی، در فرایند درمان DBT کاهش جدی­‌ترین و خود تخریبی‌­ترین رفتارها اولین هدف درمان است و در ابتدا به آن­ها پرداخته می­‌شود. رفتار ایمنِ مراجع، مهمترین مؤلفه‌­ای است که در این مرحله از درمان به آن پرداخته می­‌شود. بدین منظور، اقداماتی برای جلوگیری از هرگونه خطر قریب‌­الوقوع برای بیمار یا دیگران در پیش گرفته می‌­شود. هر گونه الگوی رفتاری که ممکن است با درمان تداخل داشته باشد نیز در اینجا بررسی شده و در مورد آن بحث می­‌شود.

    مرحله 2: در این مرحله، درمان به مسائلی که بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد، مانند اثربخشی بین فردی، مهارت­‌های تنظیم هیجانی و توانایی تحمل پریشانی تمرکز دارد. در خلال جلسات مرتبط با این مرحله، تجارب آسیب­‌زا بررسی می­‌شوند و افکار، باورها و رفتارهای ناسازگار مورد توجه قرار می­‌گیرند.

    مرحله 3: در مرحله سوم به مسائل مربوط به عزت نفس مراجع پرداخته می­‌شود. در این مرحله به مراجع کمک می­‌شود تا اعتماد به نفس خود را بازیابی کرده و برای حرکت در مسیر اهداف شخصی و حل مشکلات زندگی روزمره آماده شود.

    مرحله 4: هدف مرحله آخر کار با مراجع در جهت دستیابی به معنا در زندگی و لذت بردن از آن است. در این مرحله، به مراجع کمک می­‌شود تا برای به دست آوردن بیشترین سود از زندگی خود تلاش کند، از جمله یافتن راه­‌هایی برای تجربه شادی بیشتر، تقویت روابط خود و پیگیری اهداف جدید در زندگی.

    خدمات آنلاین مشاوره اختلال شخصیت

    چه مهارت­‌هایی در رفتاردرمانی دیالکتیکی آموزش داده می­‌شود؟

    همانگونه که گفته شد یکی از بخش­‌های اصلی رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT آموزش مهارت­‌های مرتبط با مدیریت خلق، رفتار، احساسات و روابط است. چهار مهارت اصلی که در DBT آموزش داده می­‌شود شامل مهارت ذهن آگاهی، مهارت تحمل پریشانی، مهارت ارتباط بین فردی و مهارت تنظیم هیجانات است. یادگیری این مهارت ها به شما کمک می­‌کند تا با چالش­‌ها و مشکلات زندگی روزمره سازگاری بهتری داشته باشید.

    مهارت ذهن آگاهی

     مهارت ذهن آگاهی یک بخش اصلی در رفتاردرمانی دیالکتیکی است. این مهارت به عنوان پایه‌­ای برای آموزش سایر مهارت­‌ها در رفتاردرمانی دیالکتیکی در نظر گرفته می­‌شود. این مهارت‌ها بر آموزش نحوه مشاهده خود و محیط از منظری متفاوت و غیر قضاوتی تاکید دارد؛ یعنی مشاهده خود و محیط خود به شیوه‌ای عینی‌ و توصیف آنچه در داخل و خارج از بدن خود می‌افتد. در واقع، ذهن آگاهی یکی از ایده‌­های اصلی در پشت سایر عناصر DBT  است. زیرا به افراد کمک می­‌کند تا احساسات قدرتمندی که هنگام به چالش کشیدن عادات یا قرار گرفتن در معرض موقعیت­‌های ناراحت کننده احساس می­کنند را، بپذیرند و تحمل کنند.

    مهارت تحمل پریشانی

    مفهوم تحمل پریشانی از روش‌­ها و تکنیک­‌های مورد استفاده در درمان­‌های مراجع­ ـ ­­محور، روان پویشی، روانکاوانه، درمان گشتالتی و غیره ناشی می‌­شود. تحمل پریشانی به این معناست که یاد بگیریم ناراحتی هیجانی را به شکل درست و بدون توسل به واکنش­‌های ناسازگارانه تحمل کنیم. بدین منظور، درمانگر DBT به فرد کمک می­‌کند تا با شناسایی صحیح احساسات و انتخاب رفتارهای سازگارانه‌­تر، واکنش­ مناسبی در شرایط بحرانی نشان دهد. این مهارت باعث می­‌شود تا از بروز بسیاری از رفتارهای مخرب و آسیب‌­زننده جلوگیری شود. برخی از تکنیک­‌های مرتبط با مهارت تحمل پریشانی شامل آموزش حواس‌پرتی عمدی، خود آرام‌سازی، و پذیرش رادیکال و غیره است.

    مهارت ارتباط بین فردی

    با توجه به اینکه عدم مدیریت هیجانات می­‌تواند مشکلات زیادی در روابط بین فردی ایجاد کند، آموزش مهارت بین فردی یکی از اهداف اصلی رفتاردرمانی دیالکتیکی است. برای بهبود روابط بین فردی به مراجعین مهارت­‌های اجتماعی و ارتباطی چون ارتباط موثر، قاطعیت و حل تعارض آموزش داده می‌شود. یادگیری مهارت بین فردی به فرد این امکان را می‌­­دهد تا به طور مؤثرتری در روابط اجتماعی و بین فردی ظاهر شود. بطور کلی، در آموزش مهارت بین فردی در DBT بر سه موضوع احترام به خود، رفتار احترام­آمیز با دیگران و قاطعیت تاکید می­‌شود. در واقع روابط بین فردی سالم، ناشی از ایجاد تعادل بین نیازهای دیگران با نیازهای خود، و در عین حال حفظ احترام به خود است.

    مهارت تنظیم هیجانی

    آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی در رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT مبتنی بر این فرضیه است که احساسات شدید پاسخ­‌های شرطی و آموخته شده هستند. این احساسات به مرور زمان و بر اساس تجربیات دردسرساز فرد شکل گرفته‌­اند. بنابراین لازم است تا در فرایند درمان این پاسخ­‌های شرطی ناکارامد تغییر یابند. آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی به استفاده از انواع استراتژی‌های شناختی و رفتاری متمرکز است. یادگیری این تکنیک­‌ها می‌تواند به کاهش پریشانی ناشی از احساسات منفی و افزایش تجربه هیجان‌های مثبت منجر شود. بطور کلی آموزش مهارت­‌های تنظیم هیجانی را می‌توان در چهار بخش درک و نام‌گذاری احساسات و هیجان­ها، تغییر احساسات ناخواسته، کاهش آسیب‌پذیری به احساسات، و مدیریت شرایط بحرانی طبقه بندی کرد.

    پس از شروع رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) چه تغییراتی در شما ایجاد می­‌شود؟

    در رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT، تراپیست سعی می‌کند تا تضادی که در ظاهر بین پذیرش خود و تغییر وجود دارد را حل کند. در واقع تراپیست DBT به فرد کمک می‌کند خودش را با تمام نقص‌هایش بپذیرد و به احساسات و عواطفی که در لحظه تجربه می‌کند توجه کرده و آنها را بپذیرد.

    در فرآیند انجام این درمان، درمانگر تجربیات فرد را تأیید می‌کند و فرد متوجه می‌شود، کاری که انجام داده هرچند بهترین انتخاب ممکن نبوده ولی به اقتضای شرایطی بوده که در آن قرار داشته است.

    6 تغییر زیر معمولاً تغییراتی هستند که در فرآیند درمان با روش رفتاردرمانی دیالکتیکی اتفاق می‌افتند:

    • پذیرش و تغییر: شما راهبردهایی را یاد می‌گیرید که به شما کمک می‌کند شرایط زندگی و احساسات و عواطف خودتان را بپذیرید و تحمل کنید. همچنین شما مهارت‌هایی را کسب می­‌کنید که باعث می‌شوند تغییرات مثبتی در رفتارها و تعاملتان با دیگران ایجاد کنید.
    • تغییرات رفتاری: شما یاد می‌گیرید الگوهای رفتاری مخرب خود را شناسایی و تحلیل کرده و رفتارهای مناسب‌تری را جایگزین آنها کنید.
    • تغییرات شناختی: طی فرآیند درمان DBT، به مرور بر روی تغییر و اصلاح افکار و باورهایی که مؤثر و مفید نیستند، تمرکز می­شود. این امر باعث می­‌شود تا بسیاری از باورهای ناکارآمد و سوگیری­‌های شناختی در شما اصلاح شود.
    • همکاری و مشارکت: شما در رفتاردرمانی دیالکتیکی یاد می‌گیرید تعاملات اجتماعی خود را بهبود ببخشید و با کار گروهی و روحیه‌ی تیمی آشنا ‌شوید.
    • حمایت:شما توسط تراپیست و یا سایر اعضای تیم درمان، با نقاط قوت و توانمندی‌های خود آشنا شده و تشویق می‌شوید تا آنها را تقویت کرده و به کار بگیرید.

    رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT)

    طول مدت رفتاردرمانی دیالکتیکی چقدر است؟

    مدت زمان لازم برای رفتاردرمانی دیالکتیکی  یا DBT معمولاً شش ماه تا یک سال است. با این حال، هر مراجعی منحصر به فرد بوده و ممکن است این مدت زمان متفاوت باشد. بطور کلی، طول مدت انجام رفتاردرمانی دیالکتیکی به عواملی چون شدت بیماری، تعداد اختلالات روانی موجود در فرد، مزمن مسائل بستگی دارد. در افراد مبتلا به اختلالات شخصیت مثل اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین، درمان ممکن است طولانی­تر هم باشد. بسیاری از درمانگران معتقدند که درمان اختلال شخصیت مرزی (BPD)، ممکن است چندین سال طول بکشد.

    مزیت­‌های رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) چیست؟

    در فرایند رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT، درمانگر و مراجع تلاش می­‌کنند تا تضاد ظاهری بین پذیرش خود و تغییر را حل کنند. این امر باعث تغییرات بسیار مثبتی در فرد می­‌شود. اعتبار بخشیدن به افکار، احساسات و رفتارهای مراجع توسط تراپیست، احتمال همکاری در درمان را بیشتر می­‌کند. این امر باعث می­شود که ذهن مراجع با ایده تغییر احساس راحتی بیشتری پیدا کند.

    تحقیقات صورت گرفته مزیت‌­های چندگانه‌­ای را در درمان DBT ذکر کرده‌­اند که در ادامه به خلاصه­ای از آنها اشاره شده است:

    • موجب کاهش محسوس خودآزاری و رفتارهای آسیب به خود می­‌شود.
    • به مراجعین کمک می­کند تا به طور سازگارانه­تری با چالش­های زندگی روبرو شوند.
    • روابط بین فردی را بهبود می‌­بخشد.
    • رفتاردرمانی دیالکتیکی می­تواند موجب کاهش مصرف مواد شود.
    • علائم و شدت افسردگی را کاهش می‌­دهد.
    • مهارت­های مقابله سازگارانه را در فرد افزایش می‌­دهد.
    • موجب بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار می­‌شود.

    معایب رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) چیست؟

    بطور کلی، رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT یک درمان ایمن، مؤثر و تایید شده است، اما ممکن است به مانند بسیاری از درمان­‌ها معایبی هم داشته باشد. برخی از معایبی که مراجعین در مورد آن مطرح می‌­کنند شامل موارد زیر است:

    • درمان DBT معمولاً زمان­بر و نسبتاً طولانی است و می‌­تواند پرهزینه باشد.
    • با توجه به ماهیت اختلالاتی که هدف درمان DBT هستند ممکن است نرخ ریزش بیماران و عدم ماندگاری در درمان بالا باشد.
    • تجربه احساسات مربوط به گذشته در فرایند درمان، ممکن است برای برخی مراجعین کمی آزارنده باشد.

    آیا رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) موثر است؟

    همانگونه که گفته شد، امروزه رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT به عنوان یکی از درمان­‌های موثر و مبتنی بر شواهد محسوب می­‌شود. این روش درمانی علاوه بر آنکه یک روش تایید شده برای درمان اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین است، برای درمان بسیاری از اختلالات روانی دیگر نیز موثر بوده است. تحقیقات مختلف نشان داده است که DBT برای افرادی که دارای علائم اختلال شخصیت مرزی (BPD)، رفتارهای خودکشی و موارد مشابه بوده­اند، موثر است. همچنین در مطالعات گوناگون اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی در درمان رفتارهای خودکشی/ خودآزاری، اختلالات خوردن، علائم افسردگی ، اضطراب مزمن و مصرف مواد تایید شده است.

    چگونه یک تراپیست DBT خوب پیدا کنیم؟

    برای اینکه یک روش درمانی اثربخش باشد، آشنایی کامل تراپیست با آن ضروری است. همانگونه که گفته شد رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT یک درمان موثر برای برخی از اختلالات روانی و بالینی است. لذا کسی که به عنوان تراپیست DBT فعالیت می­‌کند بهتر است ترجیحاً دارای مدرک روانشناسی بالینی باشد. معمولاً روانشناسان بالینی آموزش­‌های تخصصی لازم در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانی را می­‌بینند. این روانشناسان بر اساس دانش مربوط به علائم و نشانه­‌های اختلالات روانی، ماهیت مشکلات را به خوبی شناخته و می‌­توانند طرح درمانی مناسب برای هر بیمار در نظر بگیرند. داشتن گواهینامه­ شرکت در دوره­‌های رفتاردرمانی دیالکتیکی، داشتن مجوز ارایه خدمات روان­درمانی از سازمان نظام روانشناسی، حوزه کاری تخصصی در اختلال شخصیت و کاربرد DBT در درمان می­‌توانند تا حدود زیادی نشان دهنده این باشند که تراپیست شما می­تواند یک تراپیست DBT باشد. در این زمینه مطالعه نظرات مراجعین دیگر یا حتی پرسش مستقیم از درمانگر در خصوص رویکرد درمانی وی نیز می­تواند کمک کننده باشد.

    برای اطمینان از اینکه آیا تراپیست شما با رویکرد رفتاردرمانی دیالکتیکی آشنایی دارد و برای درمان از آن استفاده خواهد کرد، پرسیدن سوالات زیر می­‌تواند کمک کننده باشد:

    • سوابق تحصیلی شما چیست؟ آیا دارای مجوز مشاوره و روان­درمانی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هستید؟
    •  چه دوره­‌های آموزشی مرتبط با DBT را گذرانده‌­اید؟
    • رفتاردرمانی دیالکتیکی که ارایه می­‌دهید بصورت فردی است یا گروهی؟
    • آیا در فرایند تراپی فقط از درمان DBT استفاده می­کنید یا کاربرد سایر رویکردهای درمانی نیز مد نظر شما هستند؟ اگر چنین است، از چه روش‌­های درمانی دیگری استفاده می­‌کنید؟

    پرسیدن چنین سوالاتی تا حد زیادی می­‌تواند خیال شما را در فرایند درمان و انتخاب تراپیست DBT خوب راحت کند. اگر هر سوالی در رابطه با درمان و تراپپیست DBT داشتید، خجالت نکشید و با خیال راحت آنها را با تراپیست خود درمیان بگذارید. این امر باعث راحتی بیشتر و تعامل بهتر شما با تراپیست­ خواهد شد.

    رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT

    آیا رفتاردرمانی دیالکتیکی می­‌تواند به صورت آنلاین انجام شود؟

    به طور کلی، مطالعات نشان می‌­دهد که رفتاردرمانی دیالکتیکی آنلاین، به اندازه درمان حضوری موثر است. درمان DBT آنلاین اغلب به راحتی در دسترس بوده و بسیاری از مراجعین آن را راحت­‌تر و مقرون به صرفه‌­تر می­‌دانند. در رفتاردرمانی دیالکتیکی آنلاین کلیه قواعد محرمانه بودن، دسترسی و مشارکت فعال در درما و رعایت چارچوب­‌های علمی درمان مد نظر است و به خوبی قابل اجراست.

    در اولین جلسه رفتاردرمانی دیالکتیکی چه انتظاری باید داشته باشیم؟

    اولین جلسات درمان جزء مهمترین جلسات محسوب می­‌شود. در طول اولین جلسه DBT، شما و تراپیست برای شناسایی اهداف چند جلسه اول با هم کار خواهید کرد. درمانگر شما همچنین درباره سابقه شما می­‌پرسد (مخصوصاً در مورد رفتارهای پرخطر مانند خود آسیبی و اقدام به خودکشی، زیرا باید ابتدا به این موارد پرداخته شود).

    در این جلسه سعی خواهد شد به اهداف درمان و اطلاعات مورد نیاز در مورد آن پرداخته شود. این امر باعث می­‌شود تا مراجعین بدانند که چه انتظاری از درمان باید داشته باشند. یکی از اهداف جلسات اول درمان DBT، ارائه اطلاعاتی در جهت کاهش آشفتگی مراجع و کم کردن ناراحتی روانی وی است.

    انواع اطلاعاتی که معمولاً در اولین قرار مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

    • پرداختن به نقش تراپیست و مراجع/ بیمار
    • صحبت در مورد محرمانه بودن و حدود آن
    • پرداختن به ساختار جلسات DBT
    •  صحبت در مورد تعداد و طول جلسات مورد نیاز
    • بحث در مورد مدت درمان
    • پرداختن به هزینه جلسات و قوانین از دست رفته یا لغو شده
    • صحبت در مورد حمایت در شرایط بحرانی

    رزرو نوبت مشاوره آنلاین

    سخن پایانی

    رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT یک روش درمانی نسبتاً جدید، اثربخش و با قابلیت‌های منحصر به فرد است که در درمان بسیاری از اختلالات روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی با تمرکز اصلی بر درمان اختلال شخصیت مرزی یا بوردرلاین ایجاد شده، اما به مرور اثربخشی آن برای طیف گسترده­ای از اختلالات روانی تایید شد. رفتاردرمانی دیالکتیکی با کاربرد تکنیک­‌های منحصر به فرد، می‌­تواند مشکلات شدید خودآسیبی مثل خودکشی و خودزنی را به خوبی کنترل می­‌کند. در این روش درمانی امکان برگزاری جلسات فردی و گروهی به خوبی فراهم کرده است. برای بیمارانی که دارای رفتارهای خودآسیب‌­رسان شدید هستند حضور همزمان در جلسات فردی و گروهی توصیه می­‌شود. برای سایر بیماران درمان فردی می­تواند به خوبی کمک کننده باشد. در جلسات معمول درمان DBT از مراجع خواسته می­‌شود تا تمریناتی را در خارج از جلسات درمان و در منزل انجام دهد. این امر باعث سریع­تر شدن فرایند بهبودی علائم و نشانه‌­ها می­‌شود.

    سوالات متداول

    – آیا هر درمانگری می‌تواند رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT را انجام دهد؟
    خیر ـ به طور کلی، رفتاردرمانی دیالکتیکی روش درمانی است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و انجام دقیق و صحیح آن باید به عهده‌ی یک تراپیست متخصص و کارآزموده باشد. پس بهتر است برای درمان DBT نزد درمانگری مراجعه کنید که با این روش به خوبی آشنایی داشته باشد یا حوزه کاری وی درمان اختلالات شخصیت باشد.
    – منظور از کوچینگ بحران در خارج از جلسات DBT چیست؟
    همانگونه که گفته شد، یکی از کاربردهای رفتاردرمانی دیالکتیکی درمان مراجعینی است که آشفتگی شدید و رفتارهای خود آسیب‌رسان دارند. کوچینگ بحران در خارج از جلسات DBT، در واقع ارتباط با مراجع در خارج از جلسات رسمی تراپی است. این امر به مراجع کمک می‌کند تا در شرایط چالش‌برانگیز بر اساس قوانین از پیش تعیین شده، بصورت آنلاین یا تلفنی با تراپیست خود در ارتباط باشد. در این تماس‌ها مرزهای درمان رعایت شده و معمولاً چنین ارتباطی در ساعات توافق شده و برای مدت کوتاهی انجام می‌شود.
    – طول دوره رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT چقدر است؟
    طول مدت درمان DBT بسته به نیاز مراجع می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، یک دوره درمان 6 تا 12 ماه برای اکثر مراجعین کافی است. ممکن است برای برخی از مراجعین، فقط مرحله اول درمان چندین ماه طول بکشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است مراحل درمان را با سرعت بیشتری طی کنند. حتی پس از اتمام درمان نیز ممکن است مراجع با مشکلاتی روبرو شود، در چنین مواقعی نیاز به طی شدن همه مراحل درمان نیست و فقط نیاز به چند جلسه درمان خواهد بود. در مراجعینی که از چندین مشکل همزمان مثل افسردگی، اضطراب و بوردرلاین رنج می‌برند فرایند درمان ممکن است طولانی باشد.
    – آیا رفتاردرمانی دیالکتیکی یا DBT آنلاین موثر است؟
    باید گفت به مانند بسیاری از درمان‌های دیگر که به شکل آنلاین انجام می‌شوند، درمان DBT هم می‌تواند به شکل آنلاین انجام شود و اثربخشی آن هم به خوبی تایید شده است.
    – آیا درمان DBT انفرادی، بدون انجام گروه‌درمانی موثر است؟
    اگرچه ترکیب درمان فردی و گروهی در DBT مد نظر بوده و برای درمان موارد شدید اختلال شخصیت مرزی ضروری است، اما بسیاری از پژوهشگران اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی انفرادی را نیز تایید کرده‌اند. طبق مطالعات انجام شده، رفتاردرمانی دیالکتیکی انفرادی می‌تواند برای درمان بسیاری از اختلالات روانی مثل اختلال خوردن، اختلال مصرف مواد و اختلال افسردگی مزمن موثر باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲ رای
    به اشتراک گذاری:

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *